Erken Çocuklukta Fen ve Teknoloji

Erken Çocuklukta Fen ve Teknoloji

Değerli Okuyucumuz,
Ahmet Hamdi Tanpınar, Saatleri Ayarlama Enstitüsü kitabında (2005, 10. basım, İstanbul: Dergah, s. 28), başkahraman Hayri İrdal’ ın dilinden şöyle aktarır: “Bazen düşünürüm, ne kadar garip mahlûklarız? Hepimiz ömrümüzün kısalığından şikâyet ederiz; fakat gün denen şeyi bir an evvel ve farkına varmadan harcamak için neler yapmayız? Ben bile bu yaşta işimle gücümle meşgul olacağım yerde radyo başına oturup saatlerce, bir kere bile gidip görmediğim, -tabii sinemalardaki havadis filmleri hariç- futbol maçlarının, boks güreşlerinin hikâyesini dinliyorum.” Bu ifadelerde vurgulanan noktalardan biri, teknolojinin bireylerin hayatına yansımasının onları hayatın akışından uzak tutması şeklindedir. Oysa COVID-19 salgınının hayatımıza getirdiği anlamlardan biri, teknolojinin hayatın akışının bir parçası olmasıdır. Teknoloji her ne kadar çoğunlukla çevrimiçi toplantılar, görüşmeler ya da dersler, hatta konferanslar, konserler, müze gezileri ya da masal anlatımı şeklinde hayatımıza girmişse de, okul öncesi dönem fen eğitimi alanında teknolojiden çeşitli şekillerde yararlanabileceğimiz aşikârdır. Bu bağlamda, bu kitabı hazırlayan ekip olarak öncelikle çocukluk dönemindeki gelişimi bilmenin, fen ve teknolojinin çocukluktaki izlerini takip etmenin ve çocukları olası ihmal ve zarardan nasıl koruyabileceğimizi bilmemizin önemli olduğunu düşündük. Sonrasında ise, bu izlerin takip ettiği yolda nelerle karşılaşabileceğimizi ve yeni yolları nasıl keşfedebileceğimizi aktarmak istedik. Hayatımızın kontrolünü teknolojiye bırakmak yerine, özellikle okul öncesi dönemde fen etkinliklerinde teknolojiden nasıl yararlanabileceğimizle ilgili bir çerçeve çizmeye çalıştık. Umuyoruz ki yararlanabileceğiniz bir eseri sizinle tanıştırmışızdır. Çünkü biliyoruz ki; “Çoğu insan tarafından kabul gören bir düşünceye göre eğer bir bilgisayar yeterince güçlü ve ileri bir teknolojiye sahipse (Böyle bilgisayarlara henüz sahip değiliz.) bilinçli bir insanın zihnini taklit edebilmelidir.” (Mohr Lone, J. [2018]. Filozof Çocuk [4.basım]. İstanbul: Sola Unitas, s. 117). Yani teknoloji pek çok kolaylık sağlasa da, teknolojiyi kullanmak -teknoloji tarafından kullanılmamak- için bilinçli bireyler olmak gereklidir. Bu farkındalıkla birlikte, bölüm yazarlarımıza ve siz değerli okurlarımıza teşekkür ediyoruz.

16x24 cm., 1. Hamur Kağıt, Renkli, 240 Sayfa,

ISBN:978-625-7965-31-6

Editör
Doç. Dr. Hüseyin ARTUN
Dr. Öğr. Üyesi Asiye PARLAK RAKAP
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Abdülhamit KARADEMİR
Dr. Öğr. Üyesi Şule BAŞTEMUR
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Oğuz AKÇAY
Öğr. Gör. Emrullah YİĞİT
Dr. Öğr. Üyesi Asiye PARLAK RAKAP
Dr. Yusuf TİBET
Dr. Öğr. Üyesi Elif Selcan ÖZTAY
Dr. Metin ŞARDAĞ
Dr. Öğr. Üyesi Engin KARAHAN
Arş. Gör. Şeymanur BATTAL
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa TÜYSÜZ
Arzu VATAN TİBET
Dr. Öğr. Üyesi Servet KARDEŞ
Elif Sena GENÇCELEP
Dr. Öğr. Üyesi Sibel ATLI
Songül DAĞAYNASI